O nas
Kaczuszki to my! Jesteśmy grupą dzieci 5-letnich. Każdego dnia odkrywamy nasze przedszkole, do którego przychodzimy z wielką radością. Miło spędzamy czas w naszej kolorowej sali, bawiąc się w kącikach zainteresowań. Podczas zajęć uczymy się wierszy, piosenek, chętnie malujemy, rysujemy i lepimy. Dużą część dnia będziemy spędzać na dworze( o ile pozwoli na to pogoda). Po intensywnej pracy i wielu wrażeniach związanych z odkrywaniem otaczającego świata, chętnie odpoczywamy słuchając kołysanek lub bajek. Będziemy dalej prowadzić profilaktykę logopedyczną poprzez zabawy logopedyczne.
Mamy nadzieję, że będzie to rok ciekawy, obfitujący w niezapomniane przeżycia, a praca w tym roku szkolnym przyniesie satysfakcję i radość z poznawania otaczającego nas świata zarówno dzieciom jak i rodzicom.
W naszej grupie pracują pani Stasia Kaźmierczak i Iwona Finke a pomaga nam pani Jola Sobieraj.
Kaczuszki w liczbach 🙂
Mamy 5 lat. Jesteśmy roześmiani
„Kaczuszkowe ” zajęcia dodatkowe
Dwa razy w tygodniu pani Justyna ma z nami zajęcia gimnastyczne. Zajęcia logopedyczne prowadzone są przez panią Mariolę . Chętne dzieci mają katechezę z panią katechetką , panią Kasią. Ćwiczenia rytmiczne i rytmikę prowadzone są przez panią Magdalenę. Raz w tygodniu ćwiczymy w ramach programu „Mali wspaniali” oraz uczymy się j, niemieckiego z panią Iwonką Finke. Od października będziemy uczestniczyć w warsztatach teatralnych.
Nasze piosenki i wierszyki
WIERSZYK „MAMO, TATO”
Mamo – tato powiem Wam
Co w sercu swoim mam.
A w nim miłość i oddanie, szacunek, przywiązanie.
A to serce daję Wam i dziękuję, że Was mam.
PIOSENKA „ŻYCZENIA DLA MAMY”
Mama uśmiecha się ciepło jak słonko
Mama nas zawsze przytuli
Bajkę opowie pogłaszcze po głowie
I dziurę zaszyje w koszuli
Niech nam żyją wszystkie mamy
Dziś życzenia im składamy
Bo tak bardzo je kochamy
Całujemy i ściskamy
Mama nie gniewa się nigdy na dzieci
Zawsze o nich pamięta
Ty też dla mamy bądź taki kochany
Na co dzień nie tylko w święta
Niech nam żyją wszystkie mamy
Dziś życzenia im składamy
Bo tak bardzo je kochamy
Całujemy i ściskamy
Co robią „Kaczuszki” w maju…
Dziecko:
– wie, co to znaczy być Polakiem;
– zna nazwę swojego kraju oraz rozpoznaje jego symbole narodowe;
– wskaże na mapie najważniejsze miasta i główne rzeki;
– orientuje się, że Polska jest w UE;
– wysłucha hymn polski i UE;
– potrafi ruchem zilustrować muzykę i rozpoznać dźwięki;
– wyszuka przedmioty, których nazwy rozpoczynają się głoską f; przelicza sylaby w wyrazach;
– rozwija sprawność manualną podczas zabaw plastycznych;
– rozwija sprawność fizyczną w zabawach ruchowych ;
– stosuje zwroty grzecznościowe w różnych sytuacjach w ciągu dnia;
– wskaże kolejny przedmiot w szeregu;
Dziecko:
– na podstawie ilustracji, opowiadań poszerzy swoje wiadomości o etapach powstawania książki;
– wie, czym zajmuje się autor, redaktor, grafik, drukarz;
– zna zasady korzystania z przedszkolnego kącika książek;
– wykonuje kompozycje przestrzenne z różnego rodzaju materiałów plastycznych;
– potrafi ruchem zilustrować muzykę, umie dostosować ruch ciała do rytmu słyszanej muzyki,
– rozwija sprawność grafomotoryczną;
– usprawnia narządy mowy w trakcie zabaw logopedycznych;
– posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 9; przelicza elementy w zbiorze;
– przestrzega reguł i zasad bezpiecznej zabawy na świeżym powietrzu;
Dziecko:
– jest zainteresowane otaczającym światem przyrody i rozumie, że nie należy jej niszczyć,
– wnioskuje o obserwowanych zmianach zachodzących w rozwoju hodowanych roślin,
– rozwiązuje zagadki i układa zdania o łące;
– poznaje etapy rozwoju motyla, żabki;
– wyszuka przedmioty, których nazwy rozpoczynają się głoską ł; przelicza sylaby w wyrazach;
– posługuje się liczebnikiem głównym i porządkowym 9, pozna cyfrę 0 i zbiór pusty
– potrafi ruchem zilustrować muzykę;
– rozwija sprawność manualną podczas zabaw plastycznych;
– usprawnia narządy mowy w trakcie zabaw logopedycznych
– rozwija sprawność fizyczną w zabawach ruchowych ;
– usprawnia narządy mowy w trakcie zabaw logopedycznych;
Dziecko:
– zna imiona rodziców i rodzeństwa;
– używa zwrotów oznaczających stopień pokrewieństwa;
– wyraża swoje uczucia do rodziców i bliskich – opowiada o swojej rodzinie;
– dzieli się spontanicznie swoimi przeżyciami i odczuciami;
– rozwija sprawność manualną podczas zabaw plastycznych;
– chętnie uczestniczy w zabawach muzyczno – ruchowych przygotowując program dla rodziców;
– usprawnia narządy mowy w trakcie zabaw logopedycznych;
– przestrzega reguł i zasad bezpiecznej zabawy na świeżym powietrzu;
PRZYBORNIK LOGOPEDYCZNY
Poniżej zamieszczone są zdjęcia przedszkolnego przybornika logopedycznego. Zachęcamy Państwa do założenia podobnego w domu oraz do wykonywania ćwiczeń razem z dzieckiem.
Zawieszki wykonane przez dzieci (można wykonać dowolne postaci), przymocowane włóczką do plastikowej słomki.
Ćwiczenie oddechowe: Dziecko, siedząc wygodnie, trzyma słomkę na wysokości głowy, stara się dmuchać naprzemiennie na zawieszki i wprowadzić je w jak najdalszy ruch. Można również dmuchać na jedną z zawieszek i starać się, aby dotknęła ona drugiej. Ważne, aby dziecko było wyprostowane i nie schylało się.
Watka, styropian, piórko.
Ćwiczenie oddechowe: Kładziemy jeden z powyższych przedmiotów na brzegu stolika. Zadaniem dziecka jest dmuchanie tak, aby przedmiot ten spadł z drugiej strony stolika. Jeśli ćwiczy dwoje dzieci, mogą one rozegrać mecz, gdzie każde z nich stara się zdmuchnąć przedmiot na stronę przeciwnika. Dziecko powinno siedzieć na podłodze przed stolikiem tak aby dmuchać na przedmioty będąc na wprost nich. Ważne, aby dziecko było wyprostowane i nie schylało się.
Pudełko po zapałkach ozdobione przez dzieci, wycięte dziurkaczem śnieżynki, plastikowa słomka.
Ćwiczenie oddechowe: Dziecko, siedząc wygodnie na krześle wyciąga z pudełka śnieżynki i kładzie je po prawej stronie stolika. Następnie bierze słomkę, przykłada od góry do śnieżynki i stara się wciągnąć przez nią powietrze tak, aby przenieść śnieżynkę na lewą stronę stołu. Można również użyć dwóch kartek A4 w różnych kolorach i przenosić śnieżynki z jednej kartki na drugą.
Drewniany patyczek, koraliki w różnych kolorach, pocięta na małe kawałki słomka plastikowa.
Ćwiczenie motoryki małej: Dziecko siedząc wygodnie, trzyma w jednej ręce patyczek, a drugą nawleka koraliki/ kawałki słomki. Można przy okazji poćwiczyć percepcję wzrokową (różnicowanie kolorów) i poprosić aby dziecko nawlekało koraliki wg określonego wzoru (np. czerwony, niebieski, żółty itp. lub słomka, koralik, słomka, koralik itp.)
Dzwoneczek.
Ćwiczenie słuchowe: Rodzic wystukuje rytm a zadaniem dziecka jest go powtórzyć. Warianty zabawy dla dzieci starszych: rodzic mówi słowo, zadaniem dziecka jest podzielić je na głoski lub sylaby i zadzwonić tyle razy ile dane słowo ma głosek/sylab.
Karty z ćwiczeniami aparatu artykulacyjnego.
Lusterko
Ćwiczenie: Zadaniem rodzica jest przeczytanie polecenia z karty. Dziecko patrząc w lusterko wykonuje to ćwiczenie.
(karty z różnymi obrazkami są dostępne w Internecie).