kaczki-grO nas

Kaczuszki to my! Jesteśmy grupą dzieci 5-letnich. Każdego dnia odkrywamy nasze przedszkole, do którego przychodzimy z wielką radością. Miło spędzamy czas w naszej kolorowej sali, bawiąc się w kącikach zainteresowań. Podczas zajęć uczymy się wierszy, piosenek, chętnie malujemy, rysujemy i lepimy. Dużą część dnia będziemy spędzać na dworze( o ile pozwoli na to pogoda). Po intensywnej pracy i wielu wrażeniach związanych z odkrywaniem otaczającego świata, chętnie odpoczywamy słuchając kołysanek lub bajek. Będziemy dalej prowadzić profilaktykę logopedyczną poprzez zabawy logopedyczne.

Mamy nadzieję, że będzie to rok ciekawy, obfitujący w niezapomniane przeżycia, a praca w tym roku szkolnym przyniesie satysfakcję i radość z poznawania otaczającego nas świata zarówno dzieciom jak i rodzicom.

W naszej grupie pracują pani Stasia Kaźmierczak i Iwona Finke a pomaga nam pani Jola Sobieraj.

Kaczuszki w liczbach 🙂

Mamy 5 lat. Jesteśmy roześmiani

Mamy 5 lat
Uroczych dziewczynek w naszej grupie jest 11
Rezolutnych chłopców mamy 9

“Kaczuszkowe ” zajęcia dodatkowe

Dwa razy w tygodniu pani Justyna ma z nami zajęcia gimnastyczne. Zajęcia logopedyczne  prowadzone są przez panią Mariolę . Chętne dzieci mają  katechezę z panią katechetką , panią Kasią.  Ćwiczenia rytmiczne i rytmikę  prowadzone są przez panią Magdalenę. Raz w tygodniu ćwiczymy  w ramach programu “Mali wspaniali” oraz uczymy się j, niemieckiego z panią Iwonką Finke. Od października będziemy uczestniczyć w warsztatach teatralnych.

Nasze piosenki i wierszyki 

WIERSZYK “STYCZEŃ”

Nowy Rok zawitał wreszcie
stary sobie poszedł.
Co tam rośnie w mrozach stycznia?
Dzień rośnie po trosze!

Wróbelkowi serce rośnie,
że wiosny doczeka,
chociaż jeszcze droga do niej
mroźna i daleka.

Rosną w styczniu zaspy śniegu,
że wóz w nich ugrzęźnie
a na szybach rosną srebrne
liście i gałęzie.

Więc na inne pory roku,
nie patrzy zazdrośnie
mroźny styczeń: bo w nim także
mnóstwo rzeczy rośnie!

KOLĘDA “Przybieżeli do Betlejem pasterze”

Przybieżeli do Betlejem pasterze
Grając skocznie Dzieciąteczku na lirze
Chwała na wysokości, chwała na wysokości, a pokój na ziemi
Chwała na wysokości, chwała na wysokości, a pokój na ziemi
Oddawali swe ukłony w pokorze
Tobie z serca ochotnego, o Boże!
Chwała na wysokości, chwała na wysokości, a pokój na ziemi
Chwała na wysokości, chwała na wysokości, a pokój na ziemi
Anioł Pański sam ogłosił te dziwy
Których oni nie słyszeli, jak żywi
Chwała na wysokości, chwała na wysokości, a pokój na ziemi
Chwała na wysokości, chwała na wysokości, a pokój na ziemi

Co robią “Kaczuszki” w styczniu

W pierwszym tygodniu stycznia na podstawie słuchanych tekstów i własnych obserwacji porozmawiamy o porach roku i miesiącach (czym się charakteryzują, z czym się kojarzą). Utrwalimy nazwy i kolejność miesięcy oraz dni tygodnia.

Przygotujmy tygodniowy kalendarz, w którym codziennie będziemy rysować, co robiliśmy poprzedniego dnia. Poznamy zwyczaje związane z nocą sylwestrową i składaniem życzeń. Porozmawiamy o marzeniach i planach związanych z nowym rokiem.

W kolejnym tygodniu stycznia dużo uwagi poświęcimy zimowym zjawiskom atmosferycznym. Porozmawiamy o różnych stanach skupienia wody. Dowiemy się, czym jest śnieg i lód, i że każdy płatek śniegu jest inny. Podczas eksperymentu będziemy obserwować, jak lód zmienia się w wodę, a woda w parę. Poznamy zwierzęta, które mieszkają blisko biegunów.
W usłyszanych wyrazach będziemy wskazywać głoskę y oraz wyszukiwać głoskę p na początku, w środku i na końcu słyszanych wyrazów. Rozwijać wypowiedzi poprzez dodawanie słów. Różnymi technikami wykonamy prace plastyczne na temat zimy.

W związku ze zbliżającym się Dniem Babci i Dniem Dziadka cały tydzień poświęcimy na przygotowanie się do tych świąt. Wykonamy laurki i prezent dla Babci i Dziadka.
W usłyszanych wyrazach będziemy wskazywać głoskę b, a potem na ilustracjach wyszukiwać przedmioty, których nazwy rozpoczynają się tą głoską.
Zimowe tygodnie to doskonały czas, by dzieci nauczyły się, jak dostosowywać ubiór do pogody, aby czuć ciepło i wygodę podczas zabaw na świeżym powietrzu. Dlatego na podstawie naszych doświadczeń i słuchanych tekstów będziemy dobierać ubrania stosowne do pogody i pory roku oraz rozmawiać o ulubionych zabawach na śniegu i sportach zimowych. Poznamy wyrazy z głoskami s i sz oraz nauczymy się różnicować rytmy 2-, 3-, 4-miarowe wygrywane na tamburynie.

Kolejny zimowy tydzień spędzimy, rozmawiając o naszych ulubionych książkach i czytaniu przyniesionych przez dzieci bajek i baśni. Porozmawiamy także o teatrze kukiełkowym, teatrze cieni, używając słów: aktor, scena, kurtyna, bilet, kasa. Dowiemy się, jak należy zachowywać się podczas spektaklu. Przygotujemy zabawy teatralne oraz wykonamy paluszkowe kukiełki oraz kukiełki z papieru i innych materiałów. Nauczymy się planować naszą pracę. Wykorzystując naszą wyobraźnię postaramy się samodzielnie ułożyć bajkę.

PRZYBORNIK LOGOPEDYCZNY

Poniżej zamieszczone są zdjęcia przedszkolnego przybornika logopedycznego. Zachęcamy Państwa do założenia podobnego w domu oraz do wykonywania ćwiczeń razem z dzieckiem.

Zawieszki wykonane przez dzieci (można wykonać dowolne postaci), przymocowane włóczką do plastikowej słomki.

Ćwiczenie oddechowe: Dziecko, siedząc wygodnie, trzyma słomkę na wysokości głowy, stara się dmuchać naprzemiennie na zawieszki i wprowadzić je w jak najdalszy ruch. Można również dmuchać na jedną z zawieszek i starać się, aby dotknęła ona drugiej. Ważne, aby dziecko było wyprostowane i nie schylało się.

Watka, styropian, piórko.

Ćwiczenie oddechowe: Kładziemy jeden z powyższych przedmiotów na brzegu stolika. Zadaniem dziecka jest dmuchanie tak, aby przedmiot ten spadł z drugiej strony stolika. Jeśli ćwiczy dwoje dzieci, mogą one rozegrać mecz, gdzie każde z nich stara się zdmuchnąć przedmiot na stronę przeciwnika. Dziecko powinno siedzieć na podłodze przed stolikiem tak aby dmuchać na przedmioty będąc na wprost nich. Ważne, aby dziecko było wyprostowane i nie schylało się.

Pudełko po zapałkach ozdobione przez dzieci, wycięte dziurkaczem śnieżynki, plastikowa słomka.

Ćwiczenie oddechowe: Dziecko, siedząc wygodnie na krześle wyciąga z pudełka śnieżynki i kładzie je po prawej stronie stolika. Następnie bierze słomkę, przykłada od góry do śnieżynki i stara się wciągnąć przez nią powietrze tak, aby przenieść śnieżynkę na lewą stronę stołu. Można również użyć dwóch kartek A4 w różnych kolorach i przenosić śnieżynki z jednej kartki na drugą.

Drewniany patyczek, koraliki w różnych kolorach, pocięta na małe kawałki słomka plastikowa.

Ćwiczenie motoryki małej: Dziecko siedząc wygodnie, trzyma w jednej ręce patyczek, a drugą nawleka koraliki/ kawałki słomki. Można przy okazji poćwiczyć percepcję wzrokową (różnicowanie kolorów) i poprosić aby dziecko nawlekało koraliki wg określonego wzoru (np. czerwony, niebieski, żółty itp. lub słomka, koralik, słomka, koralik itp.)

Dzwoneczek.

Ćwiczenie słuchowe: Rodzic wystukuje rytm a zadaniem dziecka jest go powtórzyć. Warianty zabawy dla dzieci starszych: rodzic mówi słowo, zadaniem dziecka jest podzielić je na głoski lub sylaby i zadzwonić tyle razy ile dane słowo ma głosek/sylab.

Karty z ćwiczeniami aparatu artykulacyjnego.

Lusterko

Ćwiczenie: Zadaniem rodzica jest przeczytanie polecenia z karty. Dziecko patrząc w lusterko wykonuje to ćwiczenie.

(karty z różnymi obrazkami są dostępne w Internecie).