O nas
Kaczuszki to my! Jesteśmy grupą dzieci 4-letnich. Każdego dnia odkrywamy nasze przedszkole, do którego przychodzimy z wielką radością. Miło spędzamy czas w naszej kolorowej sali, bawiąc się w kącikach zainteresowań. Podczas zajęć uczymy się wierszy, piosenek, chętnie malujemy, rysujemy i lepimy. Dużą część dnia będziemy spędzać na dworze( o ile pozwoli na to pogoda). Po intensywnej pracy i wielu wrażeniach związanych z odkrywaniem otaczającego świata, chętnie odpoczywamy słuchając kołysanek lub bajek. Będziemy dalej prowadzić profilaktykę logopedyczną poprzez zabawy logopedyczne.
Mamy nadzieję, że będzie to rok ciekawy, obfitujący w niezapomniane przeżycia, a praca w tym roku szkolnym przyniesie satysfakcję i radość z poznawania otaczającego nas świata zarówno dzieciom jak i rodzicom. Będziemy eksperymentować!
W naszej grupie pracują pani Anna Słowik i Alicja Podejma a pomaga nam niezawodna pani Małgosia Jaszczuk.
Kaczuszki w liczbach 🙂
Mamy 4 lata. Jesteśmy roześmiani
“Kaczuszkowe ” zajęcia dodatkowe
Dwa razy w tygodniu pani Justyna ma z nami zajęcia gimnastyczne. Zajęcia logopedyczne prowadzone są przez panią Iwonkę . Chętne dzieci mają katechezę z bratem Wojciechem z pobliskiej parafii. Ćwiczenia rytmiczne i rytmikę prowadzone są przez panią Kasię. Raz w tygodniu ćwiczymy w ramach programu “Mali wspaniali” oraz uczymy się j, niemieckiego z panią Iwonką Finke.
Nasze piosenki i wierszyki
Piosenka: Wiosna wita nas!
1.Płynie, płynie woda, 2. Lecą, lecą ptaki,
szumi, szumi las. wracają do gniazd.
Rośnie, rośnie trawa. Rozkwitają kwiaty.
Wiosna wita nas! Wiosna wita nas.
Wierszyk :
,,WIOSNA PRZYSZŁA DO NAS ’’
Już nie musisz brać szalika
śnieg topnieje na chodnikach
Dłuższe dni
i krótsze noce
czasem motyl zatrzepocze
Nawet borsuk już się zbudził
chce podobno wstać do ludzi
Ciepły deszczyk leje z nieba
słońce grzeje kiedy trzeba
Wiosna, wiosna, wiosna przyszła do nas
cała kolorowa, ukwiecona
Będą śpiewać ptaki, kwitnąć róże
Zostań wiosno
zostań śliczna
zostań z nami jak najdłużej tu
Co robią “Kaczuszki” w Marcu
DZIECKO:
- opowiada własnymi słowami treść obrazków
- potrafi nazwać aktualną porę roku i opisać słownie jej cechy charakterystyczne
- dostrzega prawidłowości i zależności między zjawiskami w najbliższym otoczeniu
- uważnie słucha opowiadania i zadaje pytania do jego treści
- rozpoznaje i nazywa podstawowe kolory i kolory tęczy
- dostrzega różne odcienie danego koloru
- dostrzega, że ten sam kolor występuje w różnych przedmiotach (obiektach) przyrodniczych
- umie liczyć, wymieniając liczebniki w poprawnej kolejności
- grupuje przedmioty według określonych kryteriów
- sprawnie łapie i rzuca określony przedmiot do kolegów
- dostrzega pojedyncze cechy przedmiotów
- aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych
- dostosowuje ubranie do aktualnej pogody
- samodzielnie ubiera się i rozbiera, w miarę swoich możliwości
- prowadzi obserwacje ukierunkowane obiektów przyrodniczych
- dostrzega różnice w szczegółach obrazków
- dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową potrzebną do rysowania po śladzie
DZIECKO:
- aktywnie uczestniczy w zabawach twórczych
- zgłasza oryginalne pomysły rozwiązania problemu
- rozpoznaje i nazywa wybrane instrumenty muzyczne
- rozpoznaje brzmienie wybranych instrumentów muzycznych
- stara się aktywnie uczestniczyć we wspólnych działaniach – zadaje pytania, aby zaspokoić ciekawość
- uważnie słucha zdania innych oraz spokojnie przedstawia swoje sądy i opinie
- w miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych
- opowiada treść swoich rysunków, tworząc kilkuzdaniowe wypowiedzi
- ma poczucie sprawstwa i odczuwa radość z wykonanej pracy
- sprawnie posługuje się przyborami kreślarskimi – prawidłowo trzyma kredkę
- wykazuje spontaniczną aktywność ruchową
- rozpoznaje dźwięki z otoczenia oraz określa ich charakter
- wskazuje kierunek pochodzenia dźwięku
- jest zainteresowane otaczającym światem społeczno-technicznym
- samodzielnie przeprowadza proste doświadczenia i uważnie obserwuje przebieg zjawisk
- przewiduje, w miarę swoich możliwości, jakie będą skutki czynności manipulacyjnych na przedmiotach
- wnioskuje o wprowadzonych i obserwowanych zmianach
- przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas zabaw
- sprawnie posługuje się nożyczkami
- wykonuje improwizacje instrumentalno- muzyczne na wybranych przez siebie instrumentach
DZIECKO:
-
-
- wnioskuje o obserwowanych zmianach w przyrodzie w związku ze zmianą pór roku
- zna cykliczne następstwo pór roku
- zna i opisuje niektóre zjawiska atmosferyczne występujące wiosną
- stosuje w wypowiedziach nowo poznane wyrazy dotyczące opisu cech pory roku zgodnie z ich znaczeniem
- potrafi nazwać aktualną porę roku i opisać słownie jej cechy charakterystyczne
- chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych
- rozpoznaje odgłosy przyrody i umie je naśladować
- rozpoznaje i nazywa wiosenne kwiaty
- rozumie pojęcie „zwiastuny wiosny”
- rozpoznaje i nazywa kilka gatunków ptaków przylatujących wiosną do Polski
- prowadzi proste obserwacje przyrodnicze
- zna fazy rozwoju rośliny i wie, czego potrzebuje roślina do wzrostu
- umie regulować długość i natężenie fazy wdechu i wydechu
- potrafi dzielić wyrazy na sylaby
- śpiewa piosenki dostosowane do swoich możliwości głosowych
- akompaniuje z wykorzystaniem instrumentu muzycznego
- uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe wypowiedzi
o ważnych sprawach - jest zainteresowane książkami
- uważnie słucha opowiadania i zadaje pytania do jego treści
- utrzymuje prawidłową postawę ciała podczas biegania, chodzenia, skakania
-
DZIECKO:
- zna i opisuje niektóre zjawiska atmosferyczne występujące wiosną
- stosuje w wypowiedziach nowo poznane wyrazy dotyczące opisu cech pory roku zgodnie z ich znaczeniem
- zna symbole zjawisk atmosferycznych
- zna schemat ciała człowieka – potrafi nazwać i wskazać części ciała
- bawi się zgodnie z innymi dziećmi, przestrzega reguł zabawy
- aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach usprawniających aparat artykulacyjny
- uważnie słucha opowiadania i zadaje pytania do jego treści
- opowiada własnymi słowami treść wysłuchanego utworu, zachowując kolejność zdarzeń
- wnioskuje o obserwowanych zmianach w przyrodzie w związku ze zmianą pór roku
- dostrzega różnice w szczegółach obrazków
- podczas zabaw reaguje na sygnał słowny
- potrafi nazwać aktualną porę roku i opisać słownie jej cechy charakterystyczne
- zna nazwy i zastosowanie wybranych narzędzi ogrodniczych
- umie bezpiecznie posługiwać się wybranymi narzędziami ogrodniczymi
- chętnie uczestniczy w zabawach słownych
- w prawidłowy sposób korzysta z zabawek oraz narzędzi ogrodniczych i porządkowych
- zna etapy prac ogrodniczych i umie je wykonać pod opieką osoby dorosłej
- umie współpracować w zespole
- potrafi wykonać pracę według instrukcji
- dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową potrzebną do składania papieru według wzoru
- tworzy kompozycje z wykorzystaniem techniki origami z kół
- chętnie odgrywa role w zabawach parateatralnych, posługując się mową, mimiką, gestem i ruchem
- potrafi odtworzyć słowem i ruchem treść wiersza
- grupuje obiekty w sensowny sposób i formułuje uogólnienia typu: to do tego pasuje, te obiekty są podobne, a te są inne
- potrafi zapamiętać układ przedmiotów w przestrzeni i dostrzega zmiany w ich położeniu
ZABAWY I ĆWICZENIA ROZWIJAJĄCE SŁUCH
FONEMATYCZNY
SŁUCH FONEMATYCZNY– umiejętność rozróżniania fonemów ( dźwięków
mowy ludzkiej). Oznacza to, że dziecko może wyodrębnić z potoku mowy wyrazy, w wyrazach- sylaby, w sylabach- głoski, a także uchwycić kolejność
głosek w wyrazie.
Właściwie wykształcony słuch fonematyczny umożliwia prawidłową wymowę,
wychwytywanie różnic między słowami podobnie brzmiącymi, ale mającymi
inne znaczenie, a w końcu dokonywanie analizy i syntezy słuchowej wyrazów,
co stanowi podstawę w nauce czytania i pisania.
Zaburzenia słuchu fonematycznego często powodują trudności w czytaniu
( uporczywe literowanie) i pisaniu ze słuchu.
Przykłady zabaw i ćwiczeń:
- rozpoznawanie dźwięków wydawanych przez różne instrumenty i
przedmioty ( gniecenie gazety, przelewanie wody, przesypywanie kaszy,
stukanie klockami itp.), rozpoznawanie głosów zwierząt i sprzętu
gospodarstwa domowego
- odtwarzanie przez dzieci słyszanego rytmu przy pomocy wyklaskiwania,
wytupywania, wystukiwania
- rozpoznawanie melodii piosenek po zaśpiewanym fragmencie
- wyróżnianie sylab w wyrazie, najlepiej za pomocą klaskania (jedna
sylaba- jedno klaśnięcie), przeliczanie sylab w wyrazie i np. tyle
podskoków, przysiadów ile jest sylab
- wyróżnianie wyrazów w zdaniu, przeliczanie ile jest wyrazów w zdaniu
(tyle podskoków, ile słyszymy wyrazów w zdaniu itp.)
- zabawa w kończenie wyrazów- podajemy dziecku pierwszą sylabę, np.
ko- a dziecko dodaje-ło ( powstaje: koło)
- słuchanie wierszy, w których występuje jak najwięcej dźwięków do
naśladowania. Można wykorzystać następujące utwory: „ Lokomotywa”,
„ Ptasie radio”, „Kotek”. Zabawy dźwiękonaśladowcze.
Bibliografia:
- Chmielewska „ Zabawy logopedyczne i nie tylko” MAC 1996r.