kaczki-grO nas

Kaczuszki to my! Jesteśmy grupą dzieci 5-letnich. Każdego dnia odkrywamy nasze przedszkole, do którego przychodzimy z wielką radością. Miło spędzamy czas w naszej kolorowej sali, bawiąc się w kącikach zainteresowań. Podczas zajęć uczymy się wierszy, piosenek, chętnie malujemy, rysujemy i lepimy. Dużą część dnia będziemy spędzać na dworze( o ile pozwoli na to pogoda). Po intensywnej pracy i wielu wrażeniach związanych z odkrywaniem otaczającego świata, chętnie odpoczywamy słuchając kołysanek lub bajek. Będziemy dalej prowadzić profilaktykę logopedyczną poprzez zabawy logopedyczne.

Mamy nadzieję, że będzie to rok ciekawy, obfitujący w niezapomniane przeżycia, a praca w tym roku szkolnym przyniesie satysfakcję i radość z poznawania otaczającego nas świata zarówno dzieciom jak i rodzicom.

W naszej grupie pracują pani Stasia Kaźmierczak i Iwona Finke a pomaga nam pani Jola Sobieraj.

Kaczuszki w liczbach 🙂

Mamy 5 lat. Jesteśmy roześmiani

Mamy 5 lat
Uroczych dziewczynek w naszej grupie jest 11
Rezolutnych chłopców mamy 9

„Kaczuszkowe ” zajęcia dodatkowe

Dwa razy w tygodniu pani Justyna ma z nami zajęcia gimnastyczne. Zajęcia logopedyczne  prowadzone są przez panią Mariolę . Chętne dzieci mają  katechezę z panią katechetką , panią Kasią.  Ćwiczenia rytmiczne i rytmikę  prowadzone są przez panią Magdalenę. Raz w tygodniu ćwiczymy  w ramach programu „Mali wspaniali” oraz uczymy się j, niemieckiego z panią Iwonką Finke. Od października będziemy uczestniczyć w warsztatach teatralnych.

Nasze piosenki i wierszyki 

WIERSZYK „SŁONECZNY UŚMIECH”
M. Golc

Nadchodzą wakacje, słońce
słoneczna pora.
Słoneczny uśmiech
śle więc przedszkolak.

I tym uśmiechem
ze słonkiem razem
ogrzeje wszystkie
nadmorskie plaże

Promienny uśmiech
prześle też górom,
by się nie kryły
za wielką chmurą

Ma jeszcze uśmiech
dla wszystkich dzieci.
Niech im w wakacje
słoneczko świeci.

PIOSENKA „KOLOROWE LATO”

1. Przyszło do nas lato, kolorowe lato.
Hej maluchy, hej dzieciaki, co wy na to?
Będziemy po łące biegać na bosaka
Razem z żabką zieloną przez kałuże skakać.

Ref.: Hej maluchy, hej dzieciaki, co wy na to?
Że będziemy się bawili całe lato.

2. Przyszło do nas lato, pełne słońca blasku.
Wybuduję gdzieś nad rzeka zamek z piasku.
Będziemy motyle gonili po łąkach.
Policzymy ile kropek ma biedronka.

Co robią „Kaczuszki” w czerwcu…

Dziecko:
– wie, jakie ma prawa i obowiązki;
– zna numer Dziecięcego Telefonu Zaufania;
– potrafi opowiedzieć, jak wyglądają i mieszkają dzieci z różnych regionów świata;
– rozpoznaje i nazywa emocje;
– potrafi przygotować się do występów dla rodziców i na piknik rodzinny;
– potrafi ruchem zilustrować muzykę;;
– przelicza i posługuje się liczebnikami porządkowymi;
– rozwija sprawność manualną podczas zabaw plastycznych;
– rozwija sprawność fizyczną w zabawach ruchowych ;
– usprawnia narządy mowy w trakcie zabaw logopedycznych;

Dziecko:
– na podstawie ilustracji, tekstów i własnych obserwacji potrafi rozmawiać o krajobrazach w różnych regionach Polski i ich cechach charakterystycznych;
– wie, co można robić w górach, nad morzem, nad jeziorem, na biwaku czy przy ognisku;
– w słyszanych wyrazach wskaże głoskę h i wyszuka ją na ilustracjach;
– potrafi kreślić w powietrzu i po śladzie wzory i kształty literopodobne;
– odczyta cyfry 1–9, przeliczy elementy w zbiorach, dodaje i odejmuje;
– doskonali umiejętność rozróżniania kierunków na kartce i w przestrzeni;
– potrafi dorysować brakujące elementy obrazków;
– wykonuje kompozycje przestrzenne z różnego rodzaju materiałów plastycznych;
– potrafi ruchem zilustrować muzykę, umie dostosować ruch ciała do rytmu słyszanej muzyki,
– usprawnia narządy mowy w trakcie zabaw logopedycznych;
– przestrzega reguł i zasad bezpiecznej zabawy na świeżym powietrzu;

Dziecko:
– potrafi opowiedzieć z czym kojarzy się konkretny kolor;
– dowiedziało się, kiedy powstaje tęcza, potrafi opisać i malować ją;
– potrafi używać pojęcia: horyzont.
– wykona pomiar długości różnych przedmiotów i zmierzyć je za pomocą sznurka;
– w przedszkolnym ogrodzie zaobserwuje cień w zegarze słonecznym;
– wie, jaki wpływ ma na to ruch Ziemi wokół Słońca;
– jest zainteresowane otaczającym światem przyrody i rozumie, że nie należy jej niszczyć,
– posługuje się liczebnikiem głównym i porządkowym 9,
– potrafi ruchem zilustrować muzykę;
– rozwija sprawność manualną podczas zabaw plastycznych;
– rozwija sprawność fizyczną w zabawach ruchowych ;
– usprawnia narządy mowy w trakcie zabaw logopedycznych;

Dziecko:
– jest zainteresowane zbliżającymi się wakacjami, dzieli się z innymi dziećmi swoimi przeżyciami ubiegłorocznymi;
– opowiada o tym, co najbardziej lubi w przedszkolu, co nie przypadło mu do gustu, za czym będzie tęsknić;
– wie, co warto spakować do wakacyjnego plecaka;
– potrafi podzielić się swoimi marzeniami dotyczącymi wyczekiwanych podróży;
– zna zasady bezpieczeństwa podczas spędzania wakacji nad wodą, w górach, w dużym mieście itp.
– wspólnie tworzy Kodeks bezpiecznych wakacji.
– rozwija sprawność manualną podczas zabaw plastycznych;
– uczestniczy w zabawach muzyczno – ruchowych;;
– usprawnia narządy mowy w trakcie zabaw logopedycznych;
– przestrzega reguł i zasad bezpiecznej zabawy na świeżym powietrzu;

PRZYBORNIK LOGOPEDYCZNY

Poniżej zamieszczone są zdjęcia przedszkolnego przybornika logopedycznego. Zachęcamy Państwa do założenia podobnego w domu oraz do wykonywania ćwiczeń razem z dzieckiem.

Zawieszki wykonane przez dzieci (można wykonać dowolne postaci), przymocowane włóczką do plastikowej słomki.

Ćwiczenie oddechowe: Dziecko, siedząc wygodnie, trzyma słomkę na wysokości głowy, stara się dmuchać naprzemiennie na zawieszki i wprowadzić je w jak najdalszy ruch. Można również dmuchać na jedną z zawieszek i starać się, aby dotknęła ona drugiej. Ważne, aby dziecko było wyprostowane i nie schylało się.

Watka, styropian, piórko.

Ćwiczenie oddechowe: Kładziemy jeden z powyższych przedmiotów na brzegu stolika. Zadaniem dziecka jest dmuchanie tak, aby przedmiot ten spadł z drugiej strony stolika. Jeśli ćwiczy dwoje dzieci, mogą one rozegrać mecz, gdzie każde z nich stara się zdmuchnąć przedmiot na stronę przeciwnika. Dziecko powinno siedzieć na podłodze przed stolikiem tak aby dmuchać na przedmioty będąc na wprost nich. Ważne, aby dziecko było wyprostowane i nie schylało się.

Pudełko po zapałkach ozdobione przez dzieci, wycięte dziurkaczem śnieżynki, plastikowa słomka.

Ćwiczenie oddechowe: Dziecko, siedząc wygodnie na krześle wyciąga z pudełka śnieżynki i kładzie je po prawej stronie stolika. Następnie bierze słomkę, przykłada od góry do śnieżynki i stara się wciągnąć przez nią powietrze tak, aby przenieść śnieżynkę na lewą stronę stołu. Można również użyć dwóch kartek A4 w różnych kolorach i przenosić śnieżynki z jednej kartki na drugą.

Drewniany patyczek, koraliki w różnych kolorach, pocięta na małe kawałki słomka plastikowa.

Ćwiczenie motoryki małej: Dziecko siedząc wygodnie, trzyma w jednej ręce patyczek, a drugą nawleka koraliki/ kawałki słomki. Można przy okazji poćwiczyć percepcję wzrokową (różnicowanie kolorów) i poprosić aby dziecko nawlekało koraliki wg określonego wzoru (np. czerwony, niebieski, żółty itp. lub słomka, koralik, słomka, koralik itp.)

Dzwoneczek.

Ćwiczenie słuchowe: Rodzic wystukuje rytm a zadaniem dziecka jest go powtórzyć. Warianty zabawy dla dzieci starszych: rodzic mówi słowo, zadaniem dziecka jest podzielić je na głoski lub sylaby i zadzwonić tyle razy ile dane słowo ma głosek/sylab.

Karty z ćwiczeniami aparatu artykulacyjnego.

Lusterko

Ćwiczenie: Zadaniem rodzica jest przeczytanie polecenia z karty. Dziecko patrząc w lusterko wykonuje to ćwiczenie.

(karty z różnymi obrazkami są dostępne w Internecie).