Jesteśmy 4 i 5-latkami. Lubimy chodzić do przedszkola i spędzać czas na zdobywaniu nowych umiejętności oraz wspólnej zabawie. Nasi chłopcy bardzo lubią konstruować budowle z klocków, a nasze dziewczynki kochają rysowanie i taniec. Całą grupą chętnie chodzimy na spacery po Parku Szczytnickim oraz spędzamy czas na placu zabaw. Nasze panie to pani Ania Słowik i pani Alicja Bakalarczyk. Pomaga nam pani Agnieszka Burzyńska. O nasze brzuszki  i czystość w sali dba pani Małgosia Jaszczuk.

Zobaczcie ile nas jest:

Nasze Panie to pani Anna Słowik  i pani Alicja Bakalarczyk.
Pomaga nam pani Agnieszka Burzyńska i pani Gosia Jaszczuk.

Mamy już 4 i 5 lat
Dziewczynek jest 12
Chłopców jest 13

“Skowronkowe” zajęcia dodatkowe

Dwa razy w tygodniu ćwiczymy chętnie na gimnastyce korekcyjnej z panią Justyną. Śpiewamy i ćwiczymy rytmicznie z panią Magdaleną raz w tygodniu. Z panią Iwoną uczymy się języka niemieckiego.
Spotykamy się również z panią Mariolą, naszą logopedą, która ćwiczy z nami prawidłową wymowę. Już teraz  ćwiczymy również w ramach programu “Mali wspaniali” elementy karate. Chętne dzieci uczestniczą w katechezie. Od października uczestniczymy w warsztatach teatralnych.

Nasze ulubione wiersze i piosenki

Piosenka “Polka bałwanków”

  1. Zimową poleczkę na śniegu lub lodzie

Kochają bałwanki i tańczą ją co dzień

Zimową poleczkę na soplach gra wiatr

Bałwanki się cieszą – o tak, właśnie tak

Ref Ha, ha, ha, ha

Hi, hi, hi, hi

Śniegowe bałwanki

To my, właśnie my

  1. Gdy w rękach miotełki, na głowach garnuszki

Z węgielków lśnią oczka i same mkną nóżki

Zimową poleczkę na soplach gra wiatr

Bałwanki się cieszą – o tak, właśnie tak!

Ref  j.w.

  1. Stanęły na chwilkę, by otrzeć pot z czoła,

Lecz skoczna muzyka do tańca nas woła,               

Zimową poleczkę na soplach gra wiatr,

Bałwanki się cieszą – o tak, właśnie tak!

Ref:j.w

 

Piosenka: Zaczarowany śnieg

1.Kiedy nadchodzi pora zimowa,

To każda chmurka coś w sobie chowa,

Biały, bielutki, lekki, leciutki, zaczarowany śnieg.

 

  1. Śnieżne aniołki już przyleciały

I z każdą chmurką zatańczyć chciały,

A wtedy padał lekki, leciutki zaczarowany śnieg.

 

3..A gdy aniołki się zatrzymały,

To zobaczyły ,że świat jest biały,

Bo wszystko pokrył lekki, leciutki zaczarowany śnieg.

 

 

 

W styczniu”Skowronki”zajmować się będą:

rozmawiamy o porach roku i miesiącach (czym się charakteryzują, z czym się kojarzą). Utrwalamy nazwy i kolejność dni tygodnia, poznajemy nazwy miesięcy.Przygotowujemy kalendarz.

Poznamy zwyczaje związane z nocą sylwestrową i składaniem życzeń. Rozmawiamy o marzeniach, postanowieniach i planach związanych z nowym rokiem.

Utrwalamy umiejętność posługiwania się pojęciami: najmłodszy, najstarszy, najwyższy, najniższy.

Podczas zabaw ruchowych z elementami pantomimy wykonujemy liczne ćwiczenia usprawniające koordynację ruchową, a także kształtujące prawidłową postawę ciała i umiejętności naśladowcze. Naśladujemy różne dźwięki.

 

Dzieci 5 -letnie wyszukujemy przedmioty, których nazwy rozpoczynają się głoską p. Rysujemy po śladzie i w tunelu. Dzielimy wyrazy na sylaby, rozwiązujemy rebusy.

 

Dobre pomysły dla mądrych rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:

  • Rozmowy o zmianach w przyrodzie zależnych od pory roku.
  • Rozmowy o noworocznych postanowieniach – wspólne planowanie zadań, dzielenie się marzeniami, chęcią podjęcia nowych wyzwań.
  • Stworzenie rodzinnego kalendarza – zapisywanie / rysowanie obowiązków wszystkich członków rodziny na każdy dzień tygodnia.
  • Zabawy w wyszukiwanie przedmiotów, ludzi, zwierząt według cechy naj…, np.: Które zwierzę jest najwyższe?, Kto jest w rodzinie najmłodszy?, Co jest w pokoju największe?.
  • Zabawy w mówienie pierwszej głoski – dziecko słucha wyrazu i powtarza głoskę, którą rozpoczyna się ten wyraz.
  • Zabawy w dorysowywanie brakujących elementów.
  • Czytanie opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek i recytowanie

dużo uwagi poświęcamy zimowym zjawiskom atmosferycznym. Rozmawiamy o różnych stanach skupienia wody – śnieg i lód, i że każdy płatek śniegu jest inny. Podczas eksperymentu obserwowujemy, jak lód zmienia się w wodę, a woda w parę. Dyskutujemy o tym, kto i dlaczego lubi zimę. Wskazujemy zwierzęta, które mieszkają blisko biegunów.

Różnymi technikami wykonujemy prace plastyczne na temat zimy.

Podczas zabaw matematycznych tworzymy zbiory czteroelementowe przez dokładanie i zabieranie elementów. Porównujemy liczebność zbiorów. Rozdzielamy po tyle samo przedmiotów.

 

Dzieci 5-letnie wskazujemy głoskę y, a potem rysujemy przedmioty, których nazwy kończą się tą głoską. Wyszukujemy także głoskę p na początku, w środku i na końcu słyszanych wyrazów. W powietrzu i na kartce wodzimy palcem, kreśląc wybrane kształty. Rozwijamy wypowiedzi poprzez dodawanie słów.

.

Dobre pomysły dla mądrych rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:

  • Rozmowy o miejscach, gdzie zawsze jest zima i śnieg.
  • Zabawy na śniegu oraz na lodowisku, przyglądanie się zamarzniętym szybom i wzorom, jakie tworzy szron (rozwijanie wyobraźni poprzez określanie, co takie wzory przypominają – kwiaty, gałązki, pióra itp.).
  • Zabawy w przeliczanie różnych przedmiotów w otoczeniu.
  • Zabawy w wodzenie palcem po śladzie.
  • Zabawy w wyszukiwanie określonej głoski na początku, w środku i na końcu wyrazu.
  • Zabawy w kalambury – pokazywanie ruchem, gestem wyglądu i sposobu poruszania się wybranego zwierzęcia, odgadywanie jego nazwy.
  • Czytanie opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek i recytowanie

przygotoujemy się do dnia babci i dziadka. Opowiadamy o swoim domu i o tym, jak spędzamy czas ze swoimi dziadkami. Poznamy zabawy, w które dawniej się bawiono.

malujemy portrety babci i dziadka. Wykonujemy  prezenty. Uczymy się piosenki oraz wiersza.

 

Dzieci 5-letnie wskazujemy głoskę b, a potem wyszukujemymy przedmioty, których nazwy rozpoczynają się tą głoską. W powietrzu i po śladzie rysujemy kształty literopodobne.

Podczas zabaw matematycznych klasyfikujemy przedmioty według dwóch wybranych cech. Przeliczamy elementy w zbiorach.

 

 

Dobre pomysły dla mądrych rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:

  • Rozmowy o tradycjach rodzinnych i wspólnym świętowaniu.
  • Oglądanie albumów rodzinnych, szczególnie zdjęć z czasów dzieciństwa / młodości dziadków.
  • Śpiewanie popularnych dawniej piosenek, zabawy w ulubione gry dziadków.
  • Zachęcanie dziadków do wspomnień, opowieści o czasach, gdy byli mali.
  • Zabawy w wyszukiwanie podobnych przedmiotów według dwóch wybranych cech.
  • Zabawy w wyszukiwanie głosek (p i b) w słyszanych słowach.
  • Zabawy w dorysowywanie brakujących elementów, np. dorysowywanie drugiego elementu do pary.
  • Czytanie opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek i recytowanie

 

Uczymy się dostosować ubiór do pogody, aby czuć ciepło i wygodę podczas zabaw na świeżym powietrzu, dobieramy ubrania stosowne do pogody i pory roku. Rozmawiamy także o ulubionych zabawach na śniegu i sportach zimowych. Rozwiązujemy zagadki na temat zimy.

Wspólnie tworzymy kodeks bezpiecznej zabawy i rozmawiamy o tym, jak należy bawić się na śniegu, by nie zrobić krzywdy sobie ani innym. Podczas gier i zabaw doskonalimy szybką reakcję na sygnał dźwiękowy. Ćwiczymy stawanie w kole, rzędzie i szeregu.

Dzieci 5-letnie słuchamy wyrazów z głoskami s i sz oraz wskazujemy, która z tych głosek znajduje się w danym słowie. W innych wyrazach wskazujemy kolejne głoski, przeliczamy ich liczbę i tworzyśmy zbiory z tyloma elementami, ile było głosek.

Rysujemy linie łamane, faliste i pętle po śladzie. Przeliczamy elementy w zbiorze. Posługujemy się liczebnikiem głównym i porządkowym 5.

 

Dobre pomysły dla mądrych rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:

  • Rozmowy o ulubionych zabawach i sportach zimowych.
  • Aktywne spędzanie czasu na świeżym powietrzu zgodnie z upodobaniami rodziny.
  • Zabawy w przeliczanie głosek w wyrazach.
  • Zabawy w układanie zbiorów pięcioelementowych.
  • Zabawy w układanie rytmów.
  • Zabawy w określanie: po prawej / po lewej stronie.

 

 

 

PRZYBORNIK LOGOPEDYCZNY
Poniżej zamieszczone są zdjęcia przedszkolnego przybornika logopedycznego. Zachęcamy Państwa do założenia podobnego w domu oraz do wykonywania ćwiczeń razem z dzieckiem.

Zawieszki wykonane przez dzieci (można wykonać dowolne postaci), przymocowane włóczką do plastikowej słomki.

Ćwiczenie oddechowe: Dziecko, siedząc wygodnie, trzyma słomkę na wysokości głowy, stara się dmuchać naprzemiennie na zawieszki i wprowadzić je w jak najdalszy ruch. Można również dmuchać na jedną z zawieszek i starać się, aby dotknęła ona drugiej. Ważne, aby dziecko było wyprostowane i nie schylało się.

Watka, styropian, piórko.

Ćwiczenie oddechowe: Kładziemy jeden z powyższych przedmiotów na brzegu stolika. Zadaniem dziecka jest dmuchanie tak, aby przedmiot ten spadł z drugiej strony stolika. Jeśli ćwiczy dwoje dzieci, mogą one rozegrać mecz, gdzie każde z nich stara się zdmuchnąć przedmiot na stronę przeciwnika. Dziecko powinno siedzieć na podłodze przed stolikiem tak aby dmuchać na przedmioty będąc na wprost nich. Ważne, aby dziecko było wyprostowane i nie schylało się.

Pudełko po zapałkach ozdobione przez dzieci, wycięte dziurkaczem śnieżynki, plastikowa słomka.

Ćwiczenie oddechowe: Dziecko, siedząc wygodnie na krześle wyciąga z pudełka śnieżynki i kładzie je po prawej stronie stolika. Następnie bierze słomkę, przykłada od góry do śnieżynki i stara się wciągnąć przez nią powietrze tak, aby przenieść śnieżynkę na lewą stronę stołu. Można również użyć dwóch kartek A4 w różnych kolorach i przenosić śnieżynki z jednej kartki na drugą.

Drewniany patyczek, koraliki w różnych kolorach, pocięta na małe kawałki słomka plastikowa.

Ćwiczenie motoryki małej: Dziecko siedząc wygodnie, trzyma w jednej ręce patyczek, a drugą nawleka koraliki/ kawałki słomki. Można przy okazji poćwiczyć percepcję wzrokową (różnicowanie kolorów) i poprosić aby dziecko nawlekało koraliki wg określonego wzoru (np. czerwony, niebieski, żółty itp. lub słomka, koralik, słomka, koralik itp.)

Dzwoneczek.

Ćwiczenie słuchowe: Rodzic wystukuje rytm a zadaniem dziecka jest go powtórzyć. Warianty zabawy dla dzieci starszych: rodzic mówi słowo, zadaniem dziecka jest podzielić je na głoski lub sylaby i zadzwonić tyle razy ile dane słowo ma głosek/sylab.

Karty z ćwiczeniami aparatu artykulacyjnego.

Lusterko

Ćwiczenie: Zadaniem rodzica jest przeczytanie polecenia z karty. Dziecko patrząc w lusterko wykonuje to ćwiczenie.

(karty z różnymi obrazkami są dostępne w Internecie)

BAJKA LOGOPEDYCZNA

Święty Mikołaj przygotował sanie do podróży. Najpierw wyczyścił płozy (myjemy

zęby na dole), później wytarł boki sań (masujemy językiem policzki). Następnie

zawołał renifery, które przybiegły pospiesznie (kląskamy). Mikołaj sprawdził również

lejce (wysuwanie płaskiego języka). Na końcu zapakował prezenty do wielkiego worka

(dotykamy czubkiem języka na zmianę górnych i dolnych zębów) i wyruszył w drogę.

Renifery uniosły sanie bardzo wysoko (przesuwamy językiem po podniebieniu).

Mikołaj rozwinął listę prezentów, która była tak długa, że po rozwinięciu ledwo

mieściła się w saniach (wysuwamy język na brodę). Kolejno wrzucał prezenty wprost

do komina (podnosimy język do wałka dziąsłowego). Po skończonej pracy Święty

Mikołaj był bardzo zmęczony, więc bardzo szybko zasnął (chrapiemy).

AKTUALNOŚCI

Każdego dnia mierzymy dzieciom temperaturę. Zapraszamy do nas wszystkie zdrowe dzieci.