wrobelO nas

Chodzimy do przedszkola od września. Przeżywamy okres adaptacji. Każdy z nas uczy się przebywać w przedszkolu bez mamy i taty. Staramy się samodzielnie zjadać pyszne jedzonko. Bawimy się albo w naszej sali albo na podwórku przedszkolnym.  Będziemy lepić z plasteliny, masy solnej, mokrego piachu, malować farbami, kleić i konstruować różne budowle. Samochody i klocki to nasze ulubione zabawki. Na podwórku bawimy się w piaskownicy, podziwiamy  przyrodę,  układamy z naturalnych materiałów obrazy, będziemy robić wodne wzorki, szukamy ciekawych kamieni. Uczymy się piosenek i wierszyków.  Uczymy się wszystkich smaków i zasad obowiązujących w przedszkolu.
Nasze panie to pani Marta Piotrowicz , Iwona Bielec i Anna Zioło. Panie Agnieszka, Agata i Justyna pomagają nam pokonać wszystkie problemy, z którymi nasze małe rączki nie dają sobie rady.

Dzieci z grupy wróbelki na placu zabaw

Wróbelki w  liczbach…

Mamy 3 lata. Jesteśmy uśmiechnięci.
Dziewczynek z radosnym uśmiechem jest 11 🙂
Roześmianych chłopców jest 14 🙂

Nasze ” Wróbelkowe” zajęcia dodatkowe

Dwa razy w tygodniu ćwiczymy chętnie na gimnastyce korekcyjnej z panią Justyną.
Uczymy się języka niemieckiego z  panią Iwoną .
Śpiewamy i ćwiczymy rytmicznie z panią Kasią  raz w tygodniu.
Spotykamy się również z panią Iwonką, naszą logopedą, która ćwiczy z nami prawidłową wymowę . Od października ćwiczymy również w ramach programu “Mali wspaniali” elementy karate.

Nasze piosenki i wierszyki

Piosenka pt. „Jaka wspaniała orkiestra”

1. Miś wybiera się na koncert,

bilet ma w kieszonce.

Za nim lalki pajacykiem,

bo lubią muzykę

Ref. Trójkąt dźwięczy dzyń, dzyń, dzyń,

płyń muzyczko, płyń.

A kołatka kliku, klik

zbiera nutki w mig.

Tamburyno bęg, bęg, bęg

słychać każdy dźwięk.

A bębenek bam, bam, bam

rytm wybija sam.

2. Miś, pajacyk, oraz lale

bawią się wspaniale.

Brawo biją więc orkiestrze

i proszą o jeszcze.

 

Nasz plan pracy w KWIETNIU

O adaptacji słów kilka…

Z badań J. Lubowieckiej wynikają następujące fakty:

  • nie ma wyraźnego związku między przystosowaniem dziecka do przedszkola  a wiekiem dziecka,
  • dziewczynki lepiej przystosowują się do przedszkola niż chłopcy,
  • istnieje związek między przystosowaniem się dziecka do przedszkola a dotychczasowym przebiegiem jego rozwoju,
  • nie stwierdza się też wyraźnego związku między przystosowaniem się dzieci a formalną strukturą rodziny,
  • istnieje wyraźny związek między przystosowaniem się małego dziecka do przedszkola a systemem wychowawczym stosowanym przez rodziców

Dzieci:

  • dostrzegają wyraźne różnice, porównując 2 przedmioty
  • znają niektóre zwyczaje związane ze świętami wielkanocnymi – malowanie pisanek
  • znają znaczenie słowa: pisanka i opisują wygląd pisanek
  • próbują budować dłuższe wypowiedzi na określony temat

Dzieci:

  • znają stałe następstwo dnia i nocy
  • wiedzą, że są określone pory dnia i nocy i łączą je z wykonywanymi czynnościami
  • powtarzają krótkie rymowanki
  • liczą, klasyfikują, tworzą zbiory

Dzieci:

  • próbują nazywać środowiska przyrodnicze przedstawione na ilustracji
  • znają kolor co najmniej 1 pojemnika i wiedzą, jakie odpady można do niego wrzucać
  • znają zasady właściwego zachowania się w lesie
  • znają i opisują charakterystyczne cechy środowiska lasu

Dzieci:

  • wypowiadają się na temat czynników wpływających na zdrowie człowieka: jedzenie warzyw i owoców, zabawy na powietrzu, odpowiedni odpoczynek
  • wiedzą, że jedzenie owoców i warzyw ma pozytywny wpływ na zdrowie
  • rozpoznają i nazywają wybrane gatunki warzyw i owoców
  • wiedzą, ze trzeba zachować umiar w jedzeniu słodyczy

ZABAWY I ĆWICZENIA ROZWIJAJĄCE SŁUCH

FONEMATYCZNY

 

SŁUCH FONEMATYCZNY– umiejętność rozróżniania fonemów ( dźwięków

mowy ludzkiej). Oznacza to, że dziecko może wyodrębnić z potoku mowy wyrazy, w wyrazach- sylaby, w sylabach- głoski, a także uchwycić kolejność głosek w wyrazie.

Właściwie wykształcony słuch fonematyczny umożliwia prawidłową wymowę,

wychwytywanie różnic między słowami podobnie brzmiącymi, ale mającymi

inne znaczenie, a w końcu dokonywanie analizy i syntezy słuchowej wyrazów,

co stanowi podstawę w nauce czytania i pisania.

Zaburzenia słuchu fonematycznego często powodują trudności w czytaniu

( uporczywe literowanie) i pisaniu ze słuchu.

 

Przykłady zabaw i ćwiczeń:

  • rozpoznawanie dźwięków wydawanych przez różne instrumenty i

przedmioty ( gniecenie gazety, przelewanie wody, przesypywanie kaszy,

stukanie klockami itp.), rozpoznawanie głosów zwierząt i sprzętu

gospodarstwa domowego

  • odtwarzanie przez dzieci słyszanego rytmu przy pomocy wyklaskiwania,

wytupywania, wystukiwania

  • rozpoznawanie melodii piosenek po zaśpiewanym fragmencie
  • wyróżnianie sylab w wyrazie, najlepiej za pomocą klaskania (jedna

sylaba- jedno klaśnięcie), przeliczanie sylab w wyrazie i np. tyle

podskoków, przysiadów ile jest sylab

  • wyróżnianie wyrazów w zdaniu, przeliczanie ile jest wyrazów w zdaniu

(tyle podskoków, ile słyszymy wyrazów w zdaniu itp.)

  • zabawa w kończenie wyrazów- podajemy dziecku pierwszą sylabę, np.

ko- a dziecko dodaje-ło ( powstaje: koło)

  • słuchanie wierszy, w których występuje jak najwięcej dźwięków do

naśladowania. Można wykorzystać następujące utwory: „ Lokomotywa”,

„ Ptasie radio”, „Kotek”. Zabawy dźwiękonaśladowcze.

 

Bibliografia:

  1. Chmielewska „ Zabawy logopedyczne i nie tylko” MAC 1996r.

 

Aktualności grupy Wróbelków

Każdego dnia przed wejściem do przedszkola dzieciom mierzymy temperaturę. Każdego dnia zapraszamy wszystkie zdrowe dzieci 🙂

Prosimy o przynoszenie suchych chusteczek.